I kampen mot aggressiv og fiendtlige reklame har flere nettlesere startet å blokkere automatisk avspilling av lyd. 

Lytteprøven er påvirket av dette. Når et nettverksproblem oppstår eller du trenger å refreshe websiden av andre årsaker kan lydavspilling bli blokkert. Du vil da få opp denne feilmeldingen: 



Som feilmeldingen antyder godtar ikke nettleseren å spille av lyd uten at brukeren har gjort en aktiv handling. Refresh/ oppdatering av siden regnes ikke som en aktiv handling og vil derfor ikke fungere. Dette gjelder foreløpig for Chrome, Firefox og Edge. Safari har gått hardere til verks og spiller ikke av lyd i det hele tatt. Mest sannsynlig vil de andre nettleserne gjøre det samme litt etter litt. 


For å unngå dette er det viktig at man endrer innstillingene i nettleseren til å tillate automatisk avspilling av lyd.


Hvordan tillate automatisk lydavspilling.


Chrome har fjernet muligheten for å benytte vår anbefalte måte å endre dette på. 

Gå til Avspilling av lyd i Chrome for å se nærmere på hvordan dette kan løses. 



Firefox, fra versjon 66

  1. Gå til Innstillinger
  2. Velg Personvern og sikkerhet
  3. Fjern haka i boksen "Blokker nettsteder fra å automatisk spille av lyd"
  4. Restart Firefox


Edge, fra versjon 18

  1. Gå til Innstillinger 
  2. Vis avanserte innstillinger 
  3. Velg «Tillat nettsteder å spille av lyd automatisk»
  4. Restart Edge


Safari, fra versjon 11 (Kun MacOs/Apple, Windows har ikke fått ny versjon siden v5)

  1. Gå til Innstillinger for dette nettstedet
  2. Velg Tillat automatisk avspilling av alt
  3. Restart Safari



Hvilken versjon har jeg?


Chrome

  1. Klikk på meny ikonet i øvre høyre hjørne. 
  2. Under "Hjelp"
  3. Velg "Om Google Chrome"


Firefox

  1. Klikk på meny ikonet i øvre høyre hjørne. 
  2. Velg "Om Firefox"


Edge

  1. Gå til Innstillinger 
  2. Velg "Om denne appen"


Safari (Kun MacOs/Apple, windows har ikke fått ny versjon siden v5)

  1. Klikk på "Safari" på menyen øverst på skjermen.
  2. Velg "Om Safari"